قطعه 44

قطعه 44

قدم گاه

آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب

  • ۲۶ بهمن ۹۱ ، ۱۴:۴۱ کهف

دشتستان

ملاک های الهی

پنجشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۲:۳۶ ق.ظ

امام صادق(علیه السلام) در باب صفات الشیعه می فرمایند: « شیعیان ما افرادی هستند که وقتی از آنها تمجید می‌شود اصلاً شادمان نمی‌شوند و در مقابل وقتی تکذیب می‌شود اصلاً ناراحت نمی‌شوند.» یعنی شیعیان اتصالشان به ملاک های الهی است و کاری ندارند که مردم چه فکر می‌کنند.


 البته به معنای این نیست که برای عمل به این سخن حضرت، اصلا رأی و آرای مردم را در نظر نگیریم. بلکه به این معنا که ما تحت تأثیر آنها نباشیم. زیرا ما به خوبی می‌دانیم که اکثرمان بیشتر از اینکه خودمان باشیم، یعنی بیشتر از آنکه خودمان زندگی کنیم، دیگران در وجود ما زندگی می‌کنند. پیوسته به فکر رای و نظر دیگران هستیم. مثلا من وقتی می‌خواهم بیرون بروم، خود را در آیینه نگاه می‌کنم که دیگران از این قیافه ام ،خوششان می‌آید یا نه؟

...یعنی برای بسیاری از ما ملاک‌های زندگی مان خوش‌آمدن یا بد آمد دیگران است و در واقع  دیگران بیشتر از خودمان در ما زندگی می‌کنند. در حالی که شیعیان واقعی، اتصالشان فقط به ملاک های الهی است و تحت تاثیر رای و نظر دیگران نیستند.

انسان در درجات معنوی، هرچه‌قدر بالاتر برود، میزان منیّت‌هایش پایین‌تر می‌آید. به همین دلیل شما نگاه کنید امام خمینی وقتی سی میلیون نفر در آنجا برایش درود می‌گویند، اصلاً‌ خم به ابرو نمی‌آورد، چون طبق فرموده امام صادق (علیه السلام) تمجیدها شادمانش نمی کند.



*شهید عبدالحمید دیالمه

ولادت:4 اردیبشهت 1332

دکترای داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نماینده مردم مشهد در دور اول مجلس شورای اسلامی

شهادت :7 تیر 1360 ،حزب جمهوری اسلامی به همراه 72 تن از یاران امام


برگزیده ای از سخنرانی «در نیمه شعبان» موجود در رایت بیداری5+


۹۴/۰۷/۰۲